تبلیغات
Welcome - نقد بازی Gray Matter

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 23 آذر 1389
سری بازیهای ماجراجویی که در سبک کلیک و اشاره ساخته می‌شوند هنوز در بین کاربران زنده هستند. مدت زیادی نگذشته که این سبک در میان بازیکنان بسیار رواج پیدا کرده است. معمولاً نام و آوازه‌ی طراحی اینگونه بازیها به خانم Jane Jensen، نویسنده‌ی مشهور و سازنده‌ی سری بازیهای Gabriel Knight بر می‌گردد. اگر شما دنباله رو این سبک در اواخر دهه نود میلادی بوده‌اید، مسلماً با خانم Jane Jensen برنده‌ی جایزه‌ی و صاحب‌امتیاز این سری بازیها آشنایی کامل دارید. سال 2006 شهر لایپزیک آلمان میزبان برگزاری همایش بازیهای رایانه‌ای بود. در این هنگام شرکتی به نام Anaconda ناشر بازیهای ماجراجویی، اولین عنوانی را معرفی کرد که با نسل نوین ایده‌ها و تفکرات خانم Jensen بسیار شباهت داشت. بعد از اینکه پرونده‌ی ساخت ادامه‌ی مجموعه‌ی Gabriel Knight در سال 1999 به حالت تعلیق فرو رفت، خانم Jensen شروع به نوشتن کتابها و کمک به طراحی معماهای کوچکی کرد که در بازی‌هایی نظیر Betrapped بسیار دیده می‌شد. همسر وی، آقای Robert Holmes نیز در این راه او را یاری داد و مسولیت ساخت موسیقی بازیها را بر عهده داشت.
http://img.scenereleases.info/images/graymatter.jpg
پس از عرضه‌ی آخرین نسخه از سری Gabriel Knight اکنون آنها با عنوان جدید خود با نام Gray Matter بازگشته‌اند. زمان انتشار این بازی بطور قطعی اعلام نشده اما وعده‌ی عرضه آن تا پایان امسال برای PC و Xbox 360 داده شده است. داستان و روال بازی از موضوعی جذاب و جدید بهره می‌برد که تقریباً برای همه‌ی افراد مشتاق بازی‌های ماجراجویی کاملاً مناسب بوده و هواداران سبک کلیک و اشاره نیز به آن عشق می‌ورزند. داستان از مواردی چون عشق، ذهنیت و تخیلات، ارواح، مسائل جادویی و روانشناختی حکایت می‌کند.
Gray Matter سرشار از الگوهای نوین و خارق‌العاده است. داستان نیز عمدتاً درباره‌ی یک جادوگر خود‌سر و متمرد بنام Samantha است. او یکی از شخصیتهای بازی است که تلاش می‌کند تا به عضویت انجمن جادوگران مخفی "Daedalus" در‌آید. وی در آخرین تحقیقات و کاوش‌های اخیرش به این نتیجه می‌رسد که برای رسیدن به هدف خود، بایستی با مکر و حیله به عنوان خدمتکار و دستیار ارشد نزد فردی بنام دکتر Style مشغول به کار شود. دکتر Style شخصیت بعدی است که تا حدی به افسانه‌های قومی و محلی معتقد است. او یک پزشک است و پس از مرگ همسرش از جهان پیرامون فاصله گرفته و در مکانی خود را محبوس کرده است. به موجب انجام آزمایشات وحشتناک و هولناکی که بر روی اذهان بشر انجام می‌دهد به شهرت رسیده است. سرانجام دکتر استایل یک دستیار توانا استخدام می‌کند. او کسی نیست جز همان جادوگر ولگرد خیابانی به نام Samantha Evet. سامانتا برای انجام کارهای ساده‌ای چون پخت و پز، نظافت، نگهداری کتابهای دکتر و حل مسائل شخصی وی استخدام نشده و هدفی والاتر از موارد مذکور دارد. بعد از گذشت مدت زمانی بسیار از زمان استخدام دستیار دکتر، سامانتا تا حدودی سعی می‌کند کارش را در نزد استایل به نحو احسن انجام داده و نظر وی را در مورد خودش جلب کند. در مرحله‌ی بعد او وظایفی از قبیل یافتن موضوعات مهم برای آزمایشات دکتر را بر عهده می‌گیرد. بعد از کسب اعتماد کامل از استایل، به تدریج در انجام آزمایشات نیز دکتر را یاری می‌دهد تا در نهایت به مهارتی بالقوه دست یافته و همانند او بتواند آزمایشات را به تنهایی و مستقل انجام دهد.
سرانجام بعد از گذشت مدتی همه چیز تیره و تار می‌گردد. سامانتا عزم خود را جزم کرده تا بفهمد چه اتفاقاتی بطور واقعی در خانه‌ی دکتر در حال وقوع است و اینکه دکتر واقعاً چگونه می‌تواند با انجام این آزمایشات ذهن بشر را تحت تاثیر قرار دهد. این هدف دوم سامانتا بعد از راهیابی به انجمن Daedalus است. بیش از این ترجیح می‌دهیم تا داستان را بازگو نکنیم. ما با در نظر گرفتن موارد گفته شده به عمق و پرمعنایی داستان پی‌برده و شناختی مختصر از کاراکترهای بازی بدست آوردیم.



نویسندگی و داستان پردازی یکی از عوامل مهم در موفقیت بازیهای ماجراجویی است، مخصوصاً آنهایی که در سبک کلیک و اشاره ساخته می‌شوند. اما نقش معماها نیز به همان اندازه مهم است. در بازی Gray Matter بر روی این دو فاکتور مهم بخوبی کار شده است. در وهله‌ی اول جستجوی محیط اطراف، نظم و ترتیب و نحوه‌ی استقرار اشیاء در آن یکی از مشخصه‌هایی است که هر بازی ماجراجویی آنرا دارا می‌باشد. Gray Matter مهارت‌ها و قابلیت‌های منحصر بفرد شخصیت‌ها را بکار گرفته و در جهت حل معماها از آنها استفاده می‌کند. برای مثال سامانتا از مهارت‌های جادویی‌اش در هنگام رویارویی با مردم و اطرافیان استفاده کرده و با انجام حقه‌ها و شعبده‌بازیها اشیاء مورد نظرش را از دیگران بدست می‌آورد. اگرچه این عمل بسیار شبیه دزدی بوده ولی بشکلی خاص و ویژه به انجام می‌رسد. انجام عملیات جادویی تنها از طریق فرامین ذکر شده در کتاب جادو میسر و قابل اجراست. در صورتی که از فرامین کتاب بدرستی استفاده نشود، معماها قادر به حل شدن نخواهند بود. همچنین پازل‌های دیگری نیز در سراسر محیط و مراحل بازی تعبیه شده که همانند مجموعه‌ای از چیستان‌ها هستند، که سامانتا برای کشف مکان Daedalus نیاز به حل آنها دارد. سامانتا اغلب در مکانهای واقعی و مرکزی آکسفورد انگلستان با از این دست معماها مواجه می‌شود.
در طول بازی شما بارها بین دو شخصیت دکتر استایل و سامناتا تغییر وضعیت داده، کنترل آنها را بدست می‌گیرید. هر کاراکتر قابلیت‌های ویژه‌ای داشته که بایستی آنها را در جهت درستی برای انجام ماموریت‌ها و گذر از معماها به خدمت بگیرد. این امکانات مختص هر شخصیت بوده و با دیگری کاملاً متفاوت است. برای مثال سامانتا که یک جادوگر خیابانی است از دست‌هایش و با استفاده از تردستی‌ها جهت فریب دیگران و در مواقعی حل معماها استفاده می‌کند.
در مورد جزئیات بازی نیز بهتر است بیش از این سخن نگوییم. با توجه به بحث و گفتگوها پیرامون جزئیات و گرافیک به نظر می‌رسد که بازی ذخایر ارزشمندی را برای بازیکنان خود تدارک دیده است. اما اگر شما هوادار واقعی سبک بازیهای کلیک و اشاره هستید بایستی پیوسته این بازی را در ذهن خود مرور کرده و بر روی آن حسابی مجزا باز کنید. بازی به نحوی ساده، خالص و در عین حال فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسد. معماهای پیش‌بینی شده به اندازه‌ی کافی پیچیده و مشکل هستند تا در شان یافتن اشیای با‌ارزش و مجهولات بازی باشند. با در نظر داشتن خبرهای بدست رسیده در طول مدت معرفی بازی و نمایشگاه E3، این موضوع ثابت شده که بازی سورپرایزهایی بسیار برای آنهایی که شانس اجرای آن را دارند، در نظر گرفته است.



براساس اعلام ناشر بازی جلوه‌های بصری در بازی بدین صورت است که شخصیت‌های سه بعدی در محیط و پس‌زمینه‌ای دو بعدی ایفای نقش می‌‌کنند. یکی از تصاویر مفهومی در بازی که از اتاق خواب سامانتا گرفته شده، نشان از جزئیات بالا و ظاهر زیبا محیط بازی دارد. این یکی از نقاط قوت گرافیک بازی محسوب می‌شود. در نمایی دیگر شما قادر هستید تا جزئیات بیشتری را در ساختار و چهره‌ی افراد بازی ببینید. Textureهای بکار رفته در طراحی شخصیت‌ها نیز کامل و بی‌نقص هستند. با این حال در نقطه‌ای دیگر ما چیزهای زیادی را در ارتباط با موارد مهم بازی نمی‌دانیم. تنها با در نظر داشتن کارگردان بازی که یک نویسنده‌ی مشهور است ذهنیت ما نسبت به آنچه که در مورد آن انتظار داریم، کامل می‌شود. تا اینجا موارد گفته شده برای مدتهای طولانی می‌تواند طرفداران بازی را راضی نگاه دارد. در گفتگو با خانم Jensen وی اعلام کرد که ایده‌های بسیاری را برای داستان این سری تدارک دیده است. هنگامی که در مورد مدت داستان این مجموعه از وی سوال شد، در جواب پاسخ داد: "ممکن است بی‌پایان باشد!"


طبقه بندی: دانلود,نقد و برسی کامل بازی ، 
ارسال توسط فرزاد پولادی
آرشیو مطالب
نظر سنجی
دوست دارید این وبلاگ به کدام دامین متصل شود؟








پیوند های روزانه
فایر فاکس